Deze zomer rijdt in het Nederlands Openluchtmuseum een bijzondere replica van een Amsterdams paardentramrijtuig uit 1893. Het rijtuig, gebouwd door medewerkers van de Stichting Rijdend Elektrisch Tram Museum, is een reconstructie van bijwagen 211 van de Amsterdamsche Omnibus Maatschappij (AOM).
De originele rijtuigen – waarvan er destijds bijna 200 zijn gebouwd – zijn later aangepast voor dienst achter elektrische motorwagens. Zo ook rijtuig 211, dat in 1914 werd vernummerd naar GVB 600. Dit type bijwagen bood plaats aan 22 zittende en 18 staande passagiers. In 1937 is de 600 gemoderniseerd, maar het rijtuig werd in de oorlog uit dienst genomen en uiteindelijk in 1948 gesloopt.
In 1990 werd het initiatief genomen om dit karakteristieke voertuig te herbouwen. De samenwerking tussen het Openluchtmuseum en de Elektrische Museumtramlijn Amsterdam maakte de herbouw mogelijk, waarbij kennis, materieel en vrijwilligers gedeeld worden.
Deze zomer rijdt de replica van GVB 600 – afhankelijk van het weer – in juni op zaterdagen, en in juli en augustus op donderdagen en zaterdagen. De ritten vinden plaats tot en met zondag 31 augustus.
Technische gegevens Open Bijwagen:
-
Bouwjaar origineel: 1893
-
Fabrikant: Beijnes
-
Spoorwijdte: 1435 mm
-
Lengte over buffers: 7,22 m
-
Gewicht: 1,0 ton
-
Asindeling: 2
-
Oorspronkelijke eigenaars: AOM, GTr, GVB
-
Historische nummers: AOM 211, GTr 600, GVB 600