Alstom Traction 203 102

Toen Shunter begin 2022 overgenomen werd door Alstom kwam ook de tak die zich richt op de verhuur van locomotieven mee. Shunter Tractie werd daarmee Alstom Traction. Tot de transactie hoorden twee locomotieven van het type V 100: de 203 101 en 102.

0
989

Alstom Traction beschikt over twee locs van het type V 100. Eind oktober onderging loc 203 102 een gedaantewisseling naar het nieuwe kleurenschema van Alstom Traction. 

Toen Shunter begin 2022 overgenomen werd door Alstom kwam ook de tak die zich richt op de verhuur van locomotieven mee. Shunter Tractie werd daarmee Alstom Traction. Tot de transactie hoorden twee locomotieven van het type V 100: de 203 101 en 102. De 203 101 beschikt niet over ETCS en is daardoor iets beperkter inzetbaar dan de 102 is, die sinds 2006 met ETCS uitgerust is. Sinds enkele jaren wordt de 203 101 door RTB Cargo gehuurd en vooral gebruikt voor het plaatsen en uithalen van de Blerick-shuttles in, hoe kan het ook anders, Blerick.

Aangepaste motor
Het verhaal van loc 203 102 begint in 1971, als de loc eind maart van dat jaar afgenomen wordt door de Deutsche Reichsbahn (DR) onder nummer 110 341. De ombouw naar een variant met een krachtigere motor (1985) brengt de loc naar het nummer 112 341; in 1992 gevolgd door het nummer 202 341 als de DR het DB-nummerschema overneemt, waarin de nummers van diesellocomotieven met een 2 beginnen. De overschotten die ontstaan als de DR en DB in 1994 samengevoegd worden en in 1998 reorganiseren, zorgen ervoor dat deze V 100 in het najaar van 1998 aan de kant komt te staan. 

Derde leven
Het is de tijd waarin de privatisering begint en vooral in Duitsland bestaat behoefte aan goedkope, maar degelijke locomotieven. Alstom speelt daarop in en neemt tientallen locomotieven van het type V 100 goedkoop van de DB over. De werkplaats in Stendal wordt tot een waar locomotievenkerkhof; kaalgeplukte, verkleurde locomotieven wachten op een revisie of juist een enkele reis naar de snijbrander. Tussen deze locomotieven bevindt ook loc 203 102 zich. In 2002 neemt Alstom de dan 31 jaar oude loc van DB over, met het oog op een revisie. Bij gebrek aan klandizie wordt deze pas in 2005 voltooid. 

HSL-Zuid
De uitrusting met ETCS, op dat moment nog een zeldzaamheid in Nederland, maakt loc 203 102 tot een gewilde testlocomotief. ProRail huurt de loc in 2006 en 2007 regelmatig voor testritten op de HSL-Zuid en Betuweroute. Ook ERS Railways en RRF mogen de loc in die periode regelmatig uitproberen. In 2008 neemt Shunter Tractie de loc, enkele maanden na aanschaf van de 203 101, over van Alstom. Hij rijdt dan al enkele maanden voor ITL Benelux. Vanaf dat moment volgt een periode van verhuur of korte of langere tijd aan diverse goederenvervoerders. Hopelijk is de loc spoedig, ook in de nieuwe kleurstelling, weer in de goederendienst te bewonderen. 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in