Nieuwe stap gezet in de restauratie van de eerste moderne gelede tram van Nederland

0
638

Al enkele jaren wordt in de museumremise Kootsekade gewerkt aan het grote restauratieproject ‘Gelede Schindler 242’. Deze in 1957 door de firma Schindler in Pratteln (CH) gebouwde tram was de eerste moderne ‘gelede’ tram van Nederland. Geleed wil zeggen: met een scharnierpunt in het midden, waardoor deze tweedelige tram ondanks zijn grotere lengte toch door bogen en wissels kon bewegen en de passagiers door de hele tram konden doorlopen. Deze gelede Schindler was met 19 meter lengte nog maar een ‘kleintje’ aan het begin van de ontwikkeling van gelede trams: de tegenwoordige Citadissen van de RET hebben vier geledingen en zijn 32 meter lang.

De gelede Schindlers reden tot 1985 door Rotterdam. De 242 is als enige wagen van dit type behouden. Door de bijzondere vernieuwende eigenschappen in de ontwikkelingsgeschiedenis van Nederlandse trams heeft de 242 de A-status in het Nationaal Register Mobiel Erfgoed.

In januari 2023 vertrok de 242 naar Winkel (NH) om op 15 mei fris glimmend in de originele kleuren van aflevering (geel en zwart, met crème dak) terug te keren. De vrijwilligers van het Rotterdams Openbaar Vervoer Museum gaan nu verder met het inbouwen van de ramen, het interieur en de elektrische installatie. De wagen wordt gerestaureerd in de situatie van 1957: met originele (smalle) vouwdeuren en een zitplaats voor de conducteur op het achterbalkon.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in