Een periode zonder modelspoorbeurs, maar wel met treinen

0
397
Bij de organisatie van een modelspoorbeurs komt enorm veel kijken. Er wordt door meerdere personen dagen werk verzet. Want één ding staat voorop, op de beursdag moet alles kloppen en vloeiend verlopen. De dag voor de beurs moeten alle tafels op de juiste plek komen te staan en worden voorzien van deelnemerskaarten.Op de beursdag zelf moet het modelspoorbeursteam op de juiste plek paraat staan. Zodat om half acht de deuren open kunnen en de eerste deelnemers naar binnen kunnen. De beursdag begint om zes uur in de ochtend en wordt ver na vieren afgesloten met een ijsje voordat aan de thuisreis wordt begonnen.
De werkzaamheden
Door de coronacrisis is er toch wel wat verandering. De werkzaamheden van sommige leden van het modelspoorbeursteam zijn veranderd. Wat de beurs betreft staat alles op een laag pitje. Dat neemt niet weg dat bij veel medewerkers het beursvirus toch niet helemaal weg is. Ook al staat iedereen in de startblokken om weer aan de organisatie van de beurs te beginnen. Het zal noch wel een tijdje duren alvorens de Internationale Modelspoorbeurs Expo Houten te Houten haar deuren opent.
Verandering
Twee medewerkers aan de beurs zijn in de tussentijd enorm druk bezig met treinen! Deze keer niet met modeltreinen maar met echte treinen. Dus schaal 1:1. Niet als machinist, maar als chauffeur. “Pardon,” zult u zeggen “als wat?” Ja, u leest het goed. Rob en Ruud zijn als chauffeur druk in de weer om de machinisten van DB Cargo van de ene trein naar de andere trein te brengen. DB Cargo heeft namelijk de verplichting om vitale grondstoffen zoals steenkolen, ijzererts, levensmiddelen, enz. van en naar de centrales, fabrieken, depots, de havens en dergelijke te brengen. Deze goederen, die van levensbelang zijn voor de mensen en de economie, moeten op tijd op de juiste plaatsen afgeleverd worden.
Crisis
Juist tijdens deze crisis is het een hele uitdaging om dat voor elkaar te krijgen. De machinisten die onder normale omstandigheden vaak met een collega in de cabine van een goederentrein meerijden om thuis dan wel op hun werkbestemming te komen, mogen dit nu vanwege de aangescherpte regelgeving niet. Ook kunnen zij met moeite of helemaal geen gebruik maken van reguliere personentreinen, omdat die simpelweg niet rijden. Vandaar dat Rob Hobma naast zijn gewone werk in zijn modelbouwwinkel een taxibedrijf runt dat de machinisten van Zevenaar naar Bad Bentheim, naar Kijkhoek, naar Arnhem Berg, naar Venlo of zelfs naar Wiesbaden en Koblenz en naar Antwerpen brengt. Dat rijden van de machinisten gebeurt dag en nacht, want de treinen rijden immers ook 24/7.
Geweldige verhalen
En bij thuiskomst vertellen Rob en Ruud dan geweldige verhalen. Sommige van die verhalen komt u misschien in het najaar in de modelspoorinfo tegen. Als dan de crises hopelijk voorbij is en de Internationale Modelspoorbeurzen in Houten weer volop draaien.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here