Stoomtrein Katwijk Leiden

0
715

Op vrijdag 1 juli 2022 heeft de gedeputeerde van Zuid-Holland, mevrouw drs. Willy de Zoete, het ontbrekende deel van de lus rond het Valkenburgse Meer officieel geopend. Een feesttrein, getrokken door loc 8 bereed daarna het nieuwe lijngedeelte. Voor dat het nieuwe lijngedeelte definitief in exploitatie komt moeten er nog wel afsluitende werkzaamheden worden verricht, naar verwachting is dat rond september gereed. Op dezelfde dag werd ook de vernieuwde museumhal geopend. Die heeft door het aanbrengen van een verdieping met daarop een nieuwe expositie een radicale verandering ondergaan. Het GTW-tramstel heeft een meer prominente plaats gekregen op het ‘dorpsplein’. Dat plein kreeg de naam Pieter van der Hamplein, naar de scheidend voorzitter die de organisatie maar liefst 31 jaar diende. Burgemeester Cornelis Visser kende hem om die reden de erepenning van de gemeente Katwijk toe. De bezoekersaantallen vertonen intussen een stijgende lijn, mede doordat sinds 1 juli de Museumkaart gebruikt kan worden. 

In de werkplaats wordt hard gewerkt aan de stoomlocomotieven ZE 607 Vrijland en 6 IJsseloord. De nieuwe ketels zijn intussen voorzien van vlampijpen, momenteel wordt gewerkt aan de appendages. Motorlocomotief 25 (de modernste smalsporige O&K in Nederland) werd geschilderd, motorlocomotief 42 (Deutz) krijgt een grote revisie en zal het uiterlijk houden dat zij kreeg na verbouwing door Spoorijzer. Voor de motorloze Kromhout-motorlocomotief 14 kon een originele Kromhout 2-LS motor worden verworven die ooit in een identieke motorlocomotief van de Amsterdamse Westergasfabriek zat. Goederenwagen GTM GV17 (Beijnes 1885) is vrijwel geheel gereed na een enkele jaren durende restauratie, momenteel worden de lagers gemaakt. De volgende wagenbak die in restauratie zal gaan is de ZE CH 9 (Werkspoor, 1905), deze verkeert in slechte toestand. 

Uitbreiding collectie
In het najaar zal de collectie uitgebreid worden met twee in Weesp gebouwde stoomlocomotieven. De firma Du Croo & Brauns bouwde daar (het complex staat er nog) vanaf 1922 plantagestoomlocomotieven. Wat gaat er komen? Loc 9 is een 90 pk locomotief (D&B 81/1925) van het type Klien-Lindner, oorspronkelijk geleverd aan suikerfabriek Klampok op midden-Java. Een locomotief van dat type heeft vier assen, waarvan de voorste en de achterste radiaal instelbaar zijn in bogen. In Nederland kende alleen het trambedrijf van de Geldersche dergelijke locomotieven. Loc 9 verhuisde op een later moment naar suikerfabriek Sumberhardjo nabij Tegal op Noord-Java. De loc heeft een losse tender voor water en ampas (het uitgeperste en gedroogde afval van suikerriet dat als brandstof werd gebruikt in Indonesië). Van dezelfde fabriek komen er 5 suikerrietlorries mee, zodat in de toekomst complete ensembles getoond kunnen worden. De andere loc, de 214, is een 80 pk Mallet-locomotief (D&B 159/1928). Ze werd geleverd aan suikerfabriek Koenir nabij Kediri van de Handels Vereeniging Amsterdam. Later verhuisde ze naar suikerfabriek Pesantren Baru, eveneens nabij Kediri. Het is de bedoeling dat de iconische Mallet-locomotief als eerste bedrijfsvaardig wordt hersteld in de werkplaats in Valkenburg ZH. Met het transport van de beide locs is een totaalbedrag van ruim € 60.000 gemoeid, duur door het fors oplopen van de kosten van zeetransport de laatste twee jaar. 

Help
De Stoomtrein Katwijk Leiden vraagt om uw hulp bij dit unieke project. Van de benodigde € 60.000 is nu € 30.000 binnen. Eventuele overschotten uit deze actie worden geoormerkt en in de toekomst gebruikt voor bedrijfsvaardig herstel van beide locomotieven. Ze zullen beiden een nieuwe ketel nodig hebben. De Mallet zal als eerste een nieuwe ketel krijgen, de prijs daarvoor bedraagt € 70.000.

Wilt u een gift doen of heeft u daar vragen over, stuur dan een e-mail naar penningmeester@StoomtreinKatwijkLeiden.nl.

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in