Uw baan in Baan in beeld

0
192

De redactie is op zoek naar modelbanen om te publiceren als Baan in beeld. Er zijn geen beperkingen ten aanzien van schaalgrootte, tijdperk, onderwerp of land. Wel moet de baan een goed ogend landschap hebben en redelijk gedetailleerd zijn. Een goede achtergrond is een pre.

Als u uw baan wilt aanmelden ontvangt de redactie graag enkele foto’s van uw modelbaan op redactie[at]railhobby.nl

Voor de rubriek Baan in beeld vragen we u om zelf foto’s te maken van uw baan. Het fotograferen van een modelbaan lijkt makkelijk, maar is dat niet. Hieronder vindt u tips om uw modelbaan te fotograferen.

 

Foto’s
Foto’s dienen bij voorkeur in JPG en beslist in de hoogste resolutie te worden aangeleverd, minimaal 2 MB. Bij foto’s die groot geplaatst worden is 6 tot 12 MB nodig. Aanleveren in TIF of RAW is mogelijk en voor een paginagrote plaatsing zelfs gewenst.
Een neutrale achtergrond oogt beter dan bloemetjesbehang, gereedschappen of een keukentrap. Wellicht kan het ophangen van een wit laken rust in de achtergrond brengen.

Smartphone en tablet
Foto’s gemaakt met een (dure) smartphone of tablet blijken meestal niet geschikt te zijn. Deze apparaten missen de mogelijkheid om de scherptediepte te verruimen. Althans, niet in die mate om een modelbaan of een trein met vijf of zes rijtuigen van voor tot achter scherp op de foto te zetten. Voor het fotograferen van modelbanen komen alleen spiegelreflex- of systeemcamera’s met verwisselbare objectieven in aanmerking of in elk geval camera’s waarbij het diafragma in te stellen is.

Scherptediepte
Voor een grote scherptediepte moet een hoog diafragmagetal worden gebruikt (bijvoorbeeld f 30 in plaats van f 8 of f 5,6). Voor het fotograferen van modelspoor / diorama’s is een macrolens optimaal, bijvoorbeeld 50, 60 of 90 mm. Een macrolens geeft betere resultaten in afgedrukte foto’s.
Door de kleinere lensopening is een wat langere sluitertijd nodig, bijvoorbeeld 2, 3, 4 of 6 seconden. Zet de camera op een stevig statief en gebruik bij voorkeur een draadontspanner of de selftimer om elke vorm van trillingen tegen te gaan. De belichtingstijd van de camera kan op automatisch worden gezet, maar kan ook proefondervindelijk met handmatige instelling vastgesteld worden. Wees alert bij trillingen als de treinkamer een houten vloer heeft.

ISO-waarde
De standaard ISO-waarde is 100. Door de ISO-waarde op de camera te verhogen naar bijvoorbeeld ISO 125, 200 of 250 worden details in donkere partijen (bijvoorbeeld donkergekleurd materieel) beter zichtbaar. Proefondervindelijk (bekijken van de foto op beeldscherm van pc of laptop) is vast te stellen welke ISO-waarde het beste resultaat geeft. Kies geen hogere ISO dan nodig. De opmaakstudio geeft de voorkeur aan foto’s met ISO 100.

Flitsen
De in de camera ingebouwde flitsers sturen de lichtstraal recht naar voren waardoor het centrum van de foto te licht en de randen te donker kunnen worden. Ook is er een grote kans op reflectie in ramen van spoormaterieel en huizen en op dakrondingen van rijtuigen en goederenwagens en ketels van stoomlocomotieven. Indien u over een systeemflitser beschikt die met een kabel aan de camera kan worden verbonden, kan bij een wit plafond indirect worden geflitst. Met een iets langere belichtingstijd zijn dan goede resultaten te bereiken.

Geen flitser
Als er in de treinkamer voldoende licht is, kunt u overwegen zonder flitslicht te werken. Experimenteer met de belichtingstijd en eventueel de instelling van de witbalans. Donkere partijen kunnen via een fotobewerkingsprogramma worden opgelicht. Lichte partijen hebben geen of weinig tekening (geen informatie in de pixels) waardoor bewerking nauwelijks mogelijk is. Dus liever een iets te donkere foto dan een te lichte.

Tafereel
Zorg voor een gevarieerd aanbod aan treinen en zet ze voor een volgende foto op een andere plek. Dat komt in de publicatie natuurlijk over. Fotografeer zowel uit een hoog standpunt (droneview) als laag standpunt. Let bij een laag standpunt op dat er geen bomen, bovenleidingspalen en dergelijke tussen de lens en het object waarop u scherpstelt staan. Beperk de verlichting tot (licht)seinen en eventueel de front- en sluitseinen van treinen. Brandende lantaarnpalen en huisverlichting zijn overdag niet realistisch en kunnen op een foto storend overkomen. Bij avondopnamen kan verlichting uiteraard wel worden ingeschakeld.

Houd de baan vrij van verfbusjes, kwasten, lijmflacons en andere flessen, eigenlijk alles wat niet op een modelbaan thuishoort. Check voor de fotosessie of lantaarnpalen, figuren, reclameborden, bomen, enz. recht staan. Kijk ook of op gebouwen geplakte opschriften nog goed vast zitten en of modelauto’s op de goede weghelft staan. Het is goed grote daken, wegen en andere grotere oppervlakken met een kwastje stofvrij te maken.

Tekst
Bij de rubriek Baan in beeld gaat het om het beeld, maar een stuk tekst over de modelbaan mag niet ontbreken. Die kunt u zelf schijven, maar u kunt ook volstaan met een korte toelichting over de bouw (draagconstructie, gesloten blad, open bouw systeem, modules, afmetingen, railsysteem, analoog/digitaal, treinbeveiliging, landschapsbouw, bijzondere aandachtspunten, etc.). De redactie zal hiervan een concepttekst opstellen en aan u voorleggen. Houd er rekening mee dat de looptijd van artikelen – van het moment van aanleveren aan de redactie tot de publicatie – tot een (half) jaar of langer kan beslaan.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here