100 jaar elektrische tram naar Hillegersberg

0
706

Zaterdag 29 juli: 100 jaar elektrische tram naar Hillegersberg

Het Rotterdams Openbaar Vervoer Museum viert op 29 juli het 100-jarig bestaan van de elektrische tram naar Hillegersberg en van de even oude tramremise aan de Kootsekade.

Tussen 10 en 16 uur rijden om de 30 minuten zeven verschillende historische trams, gebouwd tussen 1907 en 1985, als Lijn 14 tussen de Kootsekade en de Molenlaan en via Crooswijk en Kralingen naar de Burgemeester Oudlaan en terug.
In de museumremise Kootsekade is vanaf 10.30 een digitale presentatie te zien over de geschiedenis van de tramverbinding met Hillegersberg en van de honderdjarige tramremise.

Geen zin in zomercarnaval? Kom dan naar Hillegersberg voor het tramfeest!

Op 29 juli geldt een speciaal tarief van 8 euro, voor de tramritten inclusief museumbezoek.
Er zijn geen leeftijds- of andere reducties.
Kaartverkoop via www.rovm.nl en zaterdag bij de conducteurs op de trams.

De trams die zaterdag zullen rijden:

1. De zomertram
Motorwagen 192, gebouwd in 1921 door de Rotterdamse firma Allan aan de Kleiweg, trekt open aanhanger 284, die in 1907 werd gebouwd door de firma Ragheno in België. De open
aanhangrijtuigen waren geliefd bij het publiek dat in de zomermaanden naar Plaswijck ging.

2. Vierasser-tramstel 522+1020
Gebouwd tussen 1929 en 1931. Met de aanschaf van deze 170 motorwagens en 20 aanhangers werd de RET in korte tijd een van de modernste trambedrijven van Europa. Deze ruim 90 jaar oude, iconische Rotterdamse trams zijn nog altijd vele dagen per jaar te zien op Citytour Lijn 10.

3. Allan-tramstel 130+1040
Tussen 1948 en 1951 bouwde Allan aan de Kleiweg 36 motorwagens en 36 aanhangers van dit model. Vanaf 1950 bijna 20 jaar lang een vaste verschijning op Lijn 14. Het waren de laatste RET-trams met open middenbalkon. In de aanhangrijtuigen mocht gerookt worden.

4. Kleine Schindler 15
In 1957 gebouwd bij de firma Schindler in Zwitserland. Qua comfort voor personeel en passagiers een grote stap voorwaarts: verwarming, ventilatie en elektrisch openende en sluitende deuren. De passagiers stapten in bij de achterdeur met verlaagde instap en liepen langs de daar zittende conducteur om hun kaartje te laten stempelen of aan te schaffen.

5. Dubbelgelede Düwag 385
Duits ontwerp van Düwag, deels gebouwd door Werkspoor in Utrecht. Bij aflevering in 1964 waren ze met hun 25 meter de langste trams van Rotterdam. Dubbelgeleed betekent: met twee geledingen (=scharnierpunten), die de drie delen van de tram flexibel met elkaar verbinden. Zo kan zelfs een tram van 25 meter met gemak de bocht door. Vanaf circa 1966 reden ze naar Hillegersberg.

6. ZGT 834
Oude techniek met een nieuw uiterlijk. Medio jaren ’80 werden 50 moderne casco’s geplaatst op de oude draaistellen van Düwag-trams. Dat was goedkoper dan de aanschaf van nieuwe trams. De 834 dateert uit 1986 en reed tot circa 2010 op Lijn 4. Een aantal van deze wagens rijdt nog altijd in Galati in Roemenië.

7. Enkelgelede Düwag 608
In 1968/69 bouwde Werkspoor 35 enkelgelede trams van het Düwag model. Het waren de eerste trams in Rotterdam met ‘Zelfbediening’ (stempelautomaten). Deze trams reden in de jaren ’70 op Lijn 4 naar Hillegersberg.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in