Die Baureihe 23

0
172

Die letzte Neubau-Dampflokomotive der DB

Door Frank Lüdecke, uitg. EK-Verlag , formaat 29,7 x 21 cm, 344 blz., 600 foto’s (zw/w en kleur), Duitse taal, hardcover, ISBN 978-3-8446-6057-9, € 54.

Terwijl in ons land in 1958 het vuur in stoomlocomotieven werd gedoofd, werd een jaar later nog de laatste nieuwe stoomloc aan de DB geleverd: de 23 105. Na de WO II was er bij de DB een toenemende behoefte aan nieuwe stoomlocs voor het reizigersverkeer. Goederenlocs waren er genoeg, maar aan snellere stomers was gebrek. Daarnaast wilde men een opvolger voor de BR 38 (P8). Onder leiding van Friedrich Witte (bekend van de kleine windleiplaten) kwam de DB samen met de industrie tot het ontwerp van de loc. De auteur beschrijft uitvoerig de ontwikkelingsgeschiedenis van deze opmerkelijke en populaire DB-stoomlocomotief. De techniek, proefritten, de inzet van de machines, de talrijke constructiewijzigingen en de levensgeschiedenissen tot aan het onderhoud in de depots en de huidige museumlocs komen aan bod. De serie heeft het tot 1975 uitgehouden. Acht exemplaren zijn bewaard gebleven, waarvan zes reisvaardig. Drie ervan (de 23 023, 071 en 076) in Nederland. Deze locs hebben bij de musea al langer dan bij de DB gereden. Een lezenswaardig boek van een ‘moderne’ stoomlocomotief, die ook bij ons geen onbekende is.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in