Die Mehrsystem-Elloks der Deutschen Bundesbahn

0
160

Die Baureihen 181, 182, 183 und 184

Door Harald Jordan, Manfred Lohmann, Mathias Oestreich, Tobias Pokallus, Manfred Traube, uitg. EK-Verlag, formaat 29,7 x 21 cm, 387 blz., 500 foto’s (zw/w en kleur), Duitse taal, hardcover, ISBN 978-3-8446-6039-5, € 49,90.

Voor het grensoverschrijdend verkeer werd de DB geconfronteerd met verschillende stroomsystemen bij de buurlanden: 1,5 kV- en 3 kV-gelijkstroom, 15 kV 16 2/3 Hz en 25 kV 50 Hz wisselspanning. Hierdoor zag het bedrijf zich genoodzaakt meersysteemlocomotieven te ontwikkelen. Dit resulteerde in 1960 in de komst van de eerste experimentele locs: de E 320 (vanaf 1968 BR 182) en E 344 (BR 183). Vanaf 1966 kwamen er vier tweespanningslocs BR 310 (BR 1810-1) en vijf vierspanningslocs BR 410 (BR 184) bij. De eerstgenoemde series waren alleen geschikt voor wisselspanning, de BR 184, Europalokomotive genoemd, kon ook op het gelijkstroomnet in België en Nederland rijden. Dat ging echter niet probleemloos, zodat de serie niet werd uitgebreid. Het boek beschrijft in detail het ontstaan en de geschiedenis van de multisysteemlocs bij de DB. Naast veel technische uiteenzettingen, onder andere met tekeningen en schema’s, verhaalt het boek de ontwikkelingen chronologisch tot nu toe. In 2019 stopt de DB met de inzet van deze locs. Twee exemplaren BR 1812 gingen naar het museum en acht stuks zijn nog in dienst bij een particulier bedrijf. De overige zijn gesloopt. Ook van BR 310 en BR 320 is een exemplaar bewaard gebleven. Voor moderne locs met draaistroommotoren en thyristorbesturing vormt het omschakelen naar een ander stroomsysteem geen probleem.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in