Die Südostbahn Chancen packen, Neues wagen

0
47

Loki Spezial 51, Vom Voralpen-Express zum Treno Gottardo

Door Markus Löpfe, uitg. Stämpfli Verlag, formaat A4, 132 blz., 72 zw/w en 161 kleurenfoto’s, 5 kaarten, 8 tekeningen, Duitse tekst, ISBN 978-3-7272-7834-1, € 29,90.

De Südostbahn (SOB) is bekend om de Voralpen-Express, de thyristerlocs Re 456, Revvivo-rijtuigen en sinds december 2022 de in samenwerking met SBB ingezette, door Stadler gebouwde, koperkleurige Traverso-treinstellen als Treno Gottardo over de Gotthard Bergstrecke. Het ging de regionale spoorwegmaatschappij niet altijd voor de wind. Met de opening in 1891 van de spoorlijn Pfäffikon – Art-Goldau kreeg de SOB via de als hoofdspoor uitgevoerde lijn van de Bodensee-Toggenburg-Bahn (BT) de beoogde aansluiting op de Gotthardlijn. Waar de SOB hellingen tot 5,2% en boogstralen van 150 meter kent – de spoorwegingenieurs volgden ruwweg de contouren van het landschap, was de norm bij BT 1,8% en 800 meter waardoor veel dure tunnels en viaducten nodig waren. Eyecatcher is nog altijd het meermalen gerestaureerde 365 meter lange Sitterviaduct, bestaande uit natuurstenen bogen en een 120 meter lange ijzeren, vanaf 1908 in drie jaar tijd op 99 meter hoogte geklonken, vakwerkbuikbrug. Het is nog altijd de hoogste Helvetische spoorbrug. Met de fusie in 2001 van SOB en BT in Schweizerische Südostbahn (SOB) zijn de ontwikkelingen in een stroomversnelling geraakt. Een verhaal dat blijft boeien.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in