ELoki Spezial 55, Die Güterzugsdampflokomotiven C 4/5 der SBB und der GB
Door Heins Rihs en Lorenz Scherler, uitg. Stämpfli Verlag, formaat A4, 132 blz., 170 z/w en 4 kleuren foto’s, 34 tekeningen, 36 tabellen, Duitstalig, ISBN 978-3-7272-6128-2, € 34,90.
Na de door de SBB bij SLM in 1904 geplaatste opdracht voor de proefserie van drie locomotieven C 4/5 volgde een jaar later de eerste deelbestelling. De 65 km/h snelle locs hadden drijfwielen van 1330 mm en een gewicht van 109 ton. Op vlakke trajecten kon ze reizigerstreinen tot 500 ton trekken en goederentreinen tot 850 ton, op hellingen van 25‰ was dit 180 respectievelijk 200 ton. De vier door de Gotthard Bahn bestelde C 4/5-locs weken op enkele punten af, zo waren de drijfwielen 1350 mm groot. Dat zowel de SBB als GB de C 4/5 in voorspan- en opdrukdiensten inzette, wordt met foto’s fraai geïllustreerd. De vele modificaties aan de 32 locs worden uitgebreid genoemd. Interessant is de inzet van de C 4/5 in WO I bij de Badische Staatsbahn en aan het eind van WO II bij de DRG. Om de Franse oorlogsverliezen te overbruggen, werden in 1945 dertien C 4/5 tijdelijk bij de SNCF ingezet. Door de elektrificatie ging de eerste C 4/5 in 1931 uit dienst, enkele gingen naar de rangeerdienst. De vele (materieel)tekeningen en foto’s houden de herinnering aan de locserie levendig.-DH