Zeventig jaar ’Bolle Neuzen’ in Europa

0
102

NOHAB 1954-2024

Door Harold van der Meer, uitg. Lycka till Förlag, formaat A4 , 300 blz., 98 zw/w- en 374 kleurenfoto’s, hard cover, ISBN 978-9-4920-4072-5, € 49,90.

De fraaie diesellocs, de Bolle Neuzen, hebben voor veel spoorwegliefhebbers bijna een cultstatus gekregen. Ook voor de auteur, redacteur bij Railhobby, zijn ze favoriet. Hij kwam al in 1981 met dit loctype in aanraking, toen de Di 3’en nog dienstdeden in Noorwegen. In de loop der jaren heeft Harold veel informatie over de Nohab’s verzameld, hetgeen in dit boek heeft geresulteerd. We lezen over de totstandkoming van de loc. In 1954 leverde Nydqvist och Holm AB (Nohab) de eerste AA12 en AA16. Ze zijn gebouwd in licentie van GM-EMD als Europese versie van de F7. Die heeft slechts één cabine, de Nohab twee.
Historische foto’s tonen de bouw in de fabriek. De locs zijn hoofdzakelijk geleverd aan Denemarken, Noorwegen en Hongarije. Per land worden de locomotieven belicht. Dat levert een gevarieerd beeld op: er is een grote verscheidenheid aan kleurstellingen. Daar komt bij dat in elk land de locs wel eens in een andere jas zijn gestoken. Beschreven wordt waar ze tot 2020 zijn ingezet. Een flink aantal locs is nog steeds actief; het boek vertelt waar ze nog te vinden zijn. Ook in België en Luxemburg waren er Bolle Neuzen. Hoewel het geen Nohab’s zijn, maar in licentie door AFB gebouwd, worden ze wel genoemd. Handig zijn de overzichten achter in het boek. Door de vele foto’s is het niet alleen een lees-, maar ook kijkboek geworden, dat bij liefhebbers van de Bolle Neuzen in de smaak zal vallen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in