Railhobby 449 (ook online)

0
1427

De treinreis begint altijd op het station. Die zijn er in alle soorten en maten: van een groot knooppunt tot een bescheiden halte. In de loop der jaren zijn veel stations van gedaante veranderd. Vaak hebben fraaie stationsgebouwen plaats moeten maken voor een modern, efficiënt bouwwerk. Enkele stations, waaronder grote, zelfs meer dan eens, zoals Utrecht Centraal en Rotterdam CS. Dit laatste station zelfs vier keer. Het eerste uit 1847 was een bescheiden kopstation. Door de aanleg van het ‘Luchtspoor’ werd Rotterdam Delftsche Poort al in 1878 afgebroken en vervangen door een groter station. Het in 1940 ernstig beschadigde gebouw maakte in 1957 plaats voor de creatie van Van Ravensteyn. Ook dat is gesloopt. In 2014 werd het huidige Rotterdam Centraal geopend. Maar ook niet-vervangen stations hebben de nodige veranderingen gekend. Zo verdween de in- en uitgangscontrole, zijn de meeste loketten gesloten (treinkaartjes bij de automaat) en kwamen er toegangspoortjes. Op perrons werden de handbediende vertrektaanduiding vervangen door de mechanische Centrale Trein Aanwijzers (CTA), inmiddels uitgevoerd met beeldschermen.

Voor veel (model)spoorliefhebbers is ook het station het vertrekpunt. Immers, op stations is veel te beleven. Vooral in de grotere zijn er interessante treinen te zien. De modelspoorder wil dit graag in miniatuur nabootsen. Niet verwonderlijk dat ook in model er een grote variëteit aan stationsgebouwen verkrijgbaat is. In de loop van de tijd heeft Railhobby aan meerdere stations in model aandacht besteed. Enkele eerder gepubliceerde stations zijn in deze special bij elkaar gebracht. Daarnaast zijn er twee nieuwe artikelen toegevoegd, van eveneens fotogenieke stations. Een goede reis toegewenst!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in